„Coraz bliżej lekarza”
Innowacja społeczna prowadzona w ramach projektu „Inkubator Wielkich Jutra Dostępność +”
opracowana przez
FUNDACJĘ NA RZECZ WSPIERANIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH I ICH RODZIN „RAZEM NA 103”
Jakie problemy rozwiązuje nasza innowacja i co nowego wnosi do obecnej praktyki
Innowacja „Coraz bliżej lekarza“ to gotowe narzędzie do pracy dedykowane wszystkim opiekującym się osobą niepełnosprawną, które będą miały możliwość przygotowania swojego podopiecznego do wizyty w gabinecie lekarskim (począwszy od przygotowania do wizyty adaptacyjnej do podstawowego badania diagnostycznego). Celem zajęć jest stymulacja rozwoju układu nerwowego dziecka oraz jego ogólnego rozwoju poprzez dostarczenie dziecku rozmaitych bodźców, związanych z poszczególnymi zmysłami. Zajęcia są rodzajem treningu integracji pracy zmysłów i prowadzone są w formie interaktywnych doświadczeń (doznawanie bodźców kinestetycznych, dotykowych, węchowych, wzrokowych, słuchowych). Stymulacja polisensoryczna pozytywnie wpływa na funkcjonowanie dzieci z zaburzeniami w rozwoju, pobudza ich kreatywność oraz uczy funkcjonowania w grupie.
Komu służy nasze rozwiązanie?
Grupą docelową odbiorców są uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną, innymi dysfunkcjami i/lub chorobami przewlekłymi objęci edukacją w szkołach specjalnych.
Kto może zastosować nasze rozwiązanie?
- rodzice
- wszyscy uczestnicy procesu edukacyjnego: nauczyciele, personel pomocniczy w szkole, pielęgniarka, opiekunowie sprawujący opiekę podczas drogi do i ze szkoły
- studenci studiów medycznych na różnych kierunkach w tym stomatologii
Jakie materiały udostępniamy w ramach licencji?
W ramach licencji udostępniamy:
- opis nowej metody/projektu w postaci prezentacji multimedialnej,
- opis zadań dedykowanych osobom realizującym testowaną metodę,
- wzór ulotki informującej rodzica/opiekuna prawnego o możliwości skorzystania z programu,
- wzór listu przewodniego do lekarza, wraz z prośbą do rodziców/opiekunów o przekazanie,
- wzór dokumentu zgody rodzica/opiekuna prawnego na udział zajęciach edukacyjno-terapeutycznych projektowych, adaptacyjnych w zaimprowizowanych gabinetach i badaniu,
- wzór formularza zgody na przetwarzanie danych osobowych RODO,
- wzór check listy do adaptacji pacjenta w gabinecie lekarza POZ,
- wzór check listy do adaptacji pacjenta w gabinecie stomatologicznym,
- wzór scenariusza zajęć w zaimprowizowanym gabinecie przygotowujących do wizyty w gabinecie lekarskim (POZ) oraz stomatologicznym z uwzględnieniem checklisty,
- wzór karty testowej,
- wzór karty – specyfikacji wyposażenia zaimprowizowanego gabinetu,
- wzór katalogu środków oraz bodźców wykorzystywanych w specjalistycznym gabinecie stomatologicznym podczas przeprowadzania procedur diagnostycznych i leczniczo-profilaktycznych,
- wzór katalogu środków dydaktycznych wykorzystywanych w specjalistycznym gabinecie lekarskim POZ podczas przeprowadzania procedur diagnostycznych,
- wzór konspektów zajęć i scenariuszy zajęć Bajka sensoryczna,
- wzór scenariusza oraz konspektu zajęć stymulacyjnych dla osób z wieloraką niepełnosprawnością głęboką,
- katalog środków do przeprowadzenia zajęć Bajka sensoryczna; dla realizacji przedstawienia i stymulacji,
- sygnały uprzedzające,
- wzór konspektów lekcji oraz scenariuszy zajęć w klasie,
- wzór kart pracy dla uczniów wraz z instrukcją do realizacji,
- książeczka do czytania uczestniczącego,
- materiału mp4 „Coraz_bliżej_lekarza,
- prezentacja multimedialna dla opiekunów osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością z instrukcją jaki sposób prowadzić stymulację, by przybliżyć bodźce gabinetu lekarza pierwszego kontaktu i stomatologicznego,
- zbiorczy katalog środków dydaktycznych wykorzystanych w trakcie realizowania zajęć przez nauczycieli w klasie,
- baza środków dydaktycznych/sensorycznych zgodnie z potrzebami wynikającymi z realizacji programu edukacyjnego,
- wzór bazy środków komunikacji AAC (Augmentative and Alternative Communication – AAC); PCS, gesty Makaton, sygnały uprzedzające i gesty na ciele wykorzystywane podczas zajęć,
- raport z testowania nowej metody.
Kim jesteśmy?
FUNDACJA NA RZECZ WSPIERANIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH I ICH RODZIN „RAZEM NA 103“ przy Zespole Szkół Specjalnych nr 103 w Poznaniu, reprezentowana przez mgr Lidię Wojsznis (Fundatora Fundacji oraz Dyrektora ZSS nr 103) – oligofrenopedagoga i psychologa; posiadającego doświadczenie w tworzeniu i realizacji różnego rodzaju przedsięwzięć społecznych, koncepcji i inicjatyw ukierunkowanych na środowisko osób niepełnosprawnych.
Prof. dr hab. n. med. Maria Borysewicz-Lewicka – kierownik Katedry Stomatologii Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu; od wielu lat obejmująca opieką stomatologiczną osoby ze specjalnymi potrzebami leczniczymi; była twórcą i koordynatorem oraz głównym realizatorem ogólnopolskich i lokalnych programów zdrowotnych, w tym ekspertyzy MZ, także poświęconych osobom z niepełnosprawnością; autorka publikacji naukowych o tej tematyce.
Dr hab. n. med. Karolina Gerreth – kierownik Zakładu Stomatologii Grup Ryzyka Katedry Stomatologii Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu; prowadzi działalność leczniczą w populacji pacjentów z niepełnosprawnością oraz przewlekłymi chorobami ogólnoustrojowymi, w tym chorobami rzadkimi; odbyła staże naukowe i kliniczne w tym zakresie w kilku ośrodkach i uniwersytetach medycznych w Europie (m. in. w Finlandii, Francji, Norwegii); brała udział w tworzeniu i realizacji licznych programów zdrowotnych, głównie skierowanych do osób z niepełnosprawnością, w tym także Special Olympics Special Smiles podczas Olimpiad Specjalnych; autorka publikacji naukowych dotyczących problemów stomatologicznych tej populacji pacjentów.
Gdzie możecie nas znaleźć i jak się z nami kontaktować?
FUNDACJA NA RZECZ WSPIERANIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH I ICH RODZIN „RAZEM NA 103”
Adres: Kanclerska 31-33, 60-327 Poznań
E-mail: fundacjazss103@gmail.com
Dr hab. n. med. Karolina Gerreth
Zakład Stomatologii Grup Ryzyka Katedry Stomatologii Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Adres: Bukowska 70, 60-812 Poznań
E-mail: karolinagerreth@poczta.onet.pl